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MIYAVI『The Others』インタビュー

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昨年LAに拠点を移し、またもや更新された、MIYAVIの新次元。MIYAVIのニューアルバム『The Others』は、プロデューサーにグラミー受賞チームであるドリュー&シャノンを迎え、彼らのホームであるナッシュビルに渡り刺激的なセッションによって作り上げられた。MIYAVIは本作でギターをテレキャスターに持ち替え、専売特許であるスラップ奏法を“必然的に”抑えている。そして、楽曲全体がリズムであり、グルーヴであり、歌であるという境地を開拓した。それでもMIYAVIは“まったくもって満足してないよ”と言う。とめどなく上昇する男の今を、ストレートな言葉で語ってもらった。

MIYAVI once again reinvented himself after moving his base of operations to Los Angeles last year. His new album, “The Others”, was produced by Grammy winners Drew Ramsey and Shannon Sanders, and was recorded in Nashville after a series of creatively productive sessions in the city. He changed his main guitar for a Telecaster, and toned down his unique slap playing style “out of necessity”. As a result, the album displays a brand new sense of rhythm, groove and lyricism. Even so, MIYAVI says he’s “not at all satisfied”. The endlessly rising star candidly explained in his own words:

 

——また飛躍的な更新を果たしたね。手応えはどうですか?

MIYAVI「アルバム? いや、まだまだ満足してないよ」

——してないんだ。

MIYAVI「うん、天の邪鬼な言い方に聞こえるかもしれないけど、ホントに満足してない。もちろん今のMIYAVIがやれること100%、すべてを詰め込んだアルバムであることに変わりはないんだけど、この作品を通して得たことや学んだことがあまりにデカくって」

——次に向けた目線が上がったからこそ、現時点に満足できない。

MIYAVI「そうだね。もう次しか見てない。あのね、去年はホントに日本に帰ってこようかなと思ってくらい」

——しんどくて?

MIYAVI「そう。苦しくて。キャパシティをオーバーしすぎてたんだろうね」

——制作が?

MIYAVI「いや、もう、すべて」

——生活面でも?

MIYAVI「そう、すべてにおいて。去年、四度目のワールドツアーを終えてLAに拠点を移したんだけど、住むところも娘の学校も決めなきゃいけないし、実際に現地に行くまでの準備と実際に生活を始めたプロセスが慌ただしすぎて。ちょうどそのころはジャム&ルイス(2014年9月にリリースされたシングル「Real?」のプロデューサー)と音源を制作しながら、方や映画(MIYAVIが出演したアンジェリーナ・ジョリー監督『アンブロークン』)のプロモーションでヨーロッパやニューヨークに飛んだりして」

——また映画の内容とMIYAVIの役柄的にも、しっかり公の場で、自分の言葉でこの映画に出る意味を伝えなきゃいけなかっただろうし。

MIYAVI「うん、そうだね。責任が大きかった。それと平行して夏はフジロックで帰国したり、スイスのモントルー・ジャズ・フェスティバルに出たり、とにかくいっぱいいっぱいだった。でも、それを求めたのは実際、俺自身なんだよね。それでもやっぱりキツかった、物理的に。音源制作においても英語のニュアンスとか進行に関して慣れない部分も多かったしね」

–You’ve made another sudden evolution. How do you feel about it now?

MIYAVI : Good. About the album, Well, I’m not like “100% fulfilled”.

 –Really?

 MIYAVI: Yeah, it might sound like I’m just saying it to disagree, but I’m really not satisfied. I mean, I gave it 100 percent and put everything I had into this album, but there was just so much learning and studying I did through it thanks to Drew & Shannon. And now I see more possibilities and perspectives.

 

–You were already looking ahead to the next one, so you couldn’t be happy with this one.

MIYAVI: Yeah, I can only look forward to the next.  You know I actually thought about moving back to Japan last year…

–Were you exhausted?

MIYAVI: More than that. Struggled. It was too tough.

— With making the album?

 MIYAVI: No, with everything.

–Your life, too?

MIYAVI: Yeah, everything. Last year, after my fourth world tour ended, I relocated to LA, I had to decide on where to live and where to send my daughter to school, and the process of actually getting there and starting a new life was too rushed. At the same time, I was recording with Jam and Lewis [producers of September 2014 single “Real?”] and flying to Europe, New York and different places to do promotion for the movie [the Angelina Jolie-directed “Unbroken”, in which MIYAVI appeared] and everything was crucial.

–You had to talk about the movie’s content and your role in it, in your own words, in public.

MIYAVI: Yes. It was a huge responsibility. And at the same time as that, I had to go back to Japan that summer for the Fuji Rock Festival and to Switzerland for the Montreux Jazz Festival; anyways, there was a lot going on right after I moved to the new place to live and nothing was settled down. But I asked for all of this myself. Still, it ended up being physically demanding. And as for the recording sessions, there were still a lot of nuances of the English language I wasn’t used to.

 

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