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MIYAVI『The Others』インタビュー

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MIYAVI「そういう感じなの。皆、純粋に音楽を楽しんでるし、音に包まれてる。最初は正直『ナッシュビルまで行かなきゃいけないのか……』って思ってたけど、今は呼ばれたんだなって思ってる。泣いたもんね」

——どういうときに?

MIYAVI「セッション中に。改めて、俺、音楽したいと思った」

——あらためてセッションの流れについて詳しく教えてもらえますか。

MIYAVI「持っていったモチーフをもとにリフを弾いて始めたり、ビートをもらってその上でギターを弾いたり、そこでいいテイクがあったらピックしておいて、そこから固めていく感じ。すごくフランクだよ。そこで作った曲は全部このアルバムに入ってる」

——世界との距離を確実に縮めることができたという実感もあるでしょ?

MIYAVI「いや、グラミー(賞)は遠いなって実感したよね。このアルバムでは獲れない。ただね、前はその距離すらもわかってなかった。なんとなく方向はわかるけど、距離感はまったくわかってなかった。でも、今ははっきり距離感が、見える。と同時にグラミーがゴールじゃないんだよね。もちろんひとつの大きな指標ではあるけど」

——あと、今回はギターをテレキャスターに変えて、ほとんどスラップしてないじゃないですか。これはとても大きな変化だよね。

MIYAVI「そうそう」

——スラップ奏法がMIYAVIの音楽的なアイデンティティであることは間違いないんだけど、今回はそれすらも再構築したんだなって。

MIYAVI「そうだね」

——サウンドがギター云々というよりも、全体がビートでありグルーヴであり歌であるというものになってると思った。

MIYAVI「うん、まずメッセージがあるじゃん。生きる意味、ある種、作り手の人生が映し出されるでしょ。だから、クリエーションの一つひとつに意味があって。楽曲自体がメッセージだから、そのメッセージを伝えるうえでのリズム、グルーヴ、メロディ、ギタープレイ、歌詞があって。その一つがスラップ。曲に呼ばれればやるし、必要でなければやらない。べつにスラップに飽きたわけじゃないんだよ(笑)」

——でも、必要以上にスラップしなくていいと思った。

MIYAVI「そういうことだよね。今までの俺は特にギターに関してはいい音であるという前に、唯一無二のスタイルであることのほうが重要だったわけ。でも、今回の制作でそういう考えはなくなった。このアルバムの曲はライブでもっとおもしろくなると思うよ」

——MIYAVIは作品ごとに新たなフェイズに突入して、作品ごとに生まれ変わってると言ってもいいと思うんだけど。

MIYAVI「そうだね(笑)。ライブハウスで化粧をしてやってたころの自分に今の自分を見せてやりたいね。『おまえ、やれる子だぞ、あきらめるな』って」

——ここからの展開をどう見据えてますか。

MIYAVI「これからも東京とLAをベースに世界中を飛び回ることになるとは思うんだけど、このアルバムの制作でも映画のことでもひとつの作品で人の人生が変わるということがはっきりわかった。自分の音楽でもたくさんの人の人生を後押ししたいって、今ポジティブに思えてますね」

 

MIYAVI: I know. But that’s what Nashville is like. Everyone just genuinely loves music, and it is everywhere in town. At the beginning, I thought, “Why do I have to come all the way to Nashville…”, but now I’m 100 percent sure that it was calling me. I even cried.

–When? 

MIYAVI: In the middle of the sessions. I wanted to play music all over again.

–So how exactly did the recording sessions go?

MIYAVI: Lot of the times, I started with playing riffs based on some ideas I already had, or I’d get a beat from producers and write a guitar part to go on top of it, and then we’d pick out the good takes and build from there. It was a simple process. All the songs from the sessions ended up on the album.

— Does it feel like you’re a bit closer to the mainstream world now? 

MIYAVI: No, I’m still far away from the Grammys. There aren’t any songs on this album that’ll win one. Before, I kind of knew where I should be heading, but I had no sense of how far away I was. Now I can see exactly how much distance there is between. At the same time, winning a Grammy isn’t my goal anymore, even though it’s a big indicator of success.

–You’ve changed to using a Telecaster and almost entirely stopped playing slap. That’s a pretty big change, isn’t it?

MIYAVI: Yeah, it is.

— Your slap playing style was your musical identity, but you’ve reconstructed even that.

MIYAVI: Yeah.

–I thought that, more than just sounding like a guitar, your new sound has a beat and a groove and songs.

MIYAVI: Yeah, and first is the message. A creator’s life reflects some sort of reason for living. There’s meaning to each creation. Each song is a message, so the message is communicated by the rhythm, the groove, the melody, the guitar playing, and the lyrics. Slapping is one part of that. If the songs need it, I would use it. It all depends on the message. It’s not really because I’m tired of slap or anything. [Laughs]

–So you thought it was okay not to use slap any more than you had to.

MIYAVI: Yeah, but it’s not like I quit slapping. Up to now, having a unique style as more important than having a good sound, but not this time. I think the songs from this album are going to be more interesting live.

— It seems like every time you release a new album, you enter a new phase, you’re reborn.

MIYAVI: Yeah? [Laughs] I wanna talk to the younger version of me putting makeup on at concerts, “You can do it, kid. Don’t give up.”

— So where are you going from here?

 MIYAVI: I plan on basing my life out of Tokyo and LA, and traveling around the rest of the world, but I’ve learned that whether it’s making an album or a movie, everything can change your life. I want my music to touch as many people’s lives as possible, and I think it’s positive.

 

 

撮影 太田好治/photo  Yoshiharu Ota

文 三宅正一/text  Shoichi Miyake(Q2)

編集 桑原亮子/edit  Ryoko Kuwahara

 

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MIYAVI

『The Others』

4月15日発売

http://www.amazon.co.jp/【Amazon-co-jp限定】The-Others-初回限定盤-DVD付-Amazon-co-jpオリジナル絵柄ポストカード付/dp/B00UBEPKOQ

 https://itunes.apple.com/jp/album/the-others/id980479817

 

MIYAVI

1981 年生まれ大阪府出身。
ソロアーティスト/ギタリスト。 エレクトリックギターをピックを使わずに全て指で弾くという、独自の“スラップ奏法”でギタリストとして世界中から注目を集め、これまでに北米・南米・ヨーロッパ・アジア・オーストラリアなど約30カ国250公演以上のライブを行い、今年開催された “SLAP THE WORLD TOUR 2014” を含む 4 度のワールドツアーをこれまでに成功させている。 2010 年 10 月にアルバム『WHAT’S MY NAME?』、2012年11月には、様々な“サムライ”アーティストとのコラボレーション楽曲を収録した『SAMURAI SESSIONS vol.1』、そして 2013年6月には自身のアーティスト名を冠した世界デビューアルバム『MIYAVI』をリリースし、アジア、ヨーロッパ、北米など世界各国でリリースされワールドツアーと共 に話題を呼んだ。2014 年 9 月には JAM & LEWIS とのタッグによるシングル「Real?」をリリース。 また、UNIQLO/東芝/日産自動車/LOTTE/大塚製薬などへのCM 音楽提供をはじめ、SMAP のシングル「Top Of The World」 (2014 年 7 月リリース)への楽曲提供、そして布袋寅泰/野宮真貴/Good Charlotte といった数多くの作品に参加する など、国内外のアーティスト/クリエイターからも高い評価を受けている。 さらに今年のクリスマスに世界公開予定のアンジェリーナ・ジョリー監督映画「UNBROKEN」では、俳優としてハリウッドデビューも果たした。 常に世界に向けて挑戦を続ける「サムライ・ギタリスト」であり、ワールドワイドに活躍する今後最も期待のおける 日本人アーティストの一人である。

http://myv382tokyo.com

MIYAVI

Born in Osaka in 1981, solo artist and guitarist MIYAVI has gained international attention for his unique “slap” electric guitar playing style, which uses only fingers and not a pick. He has played over 250 concerts in approximately 30 different countries in North and South America, Europe, Asia, and Australia, and recently undertook his fourth successful world tour, the “Slap the World Tour 2014”.

MIYAVI released his album “WHAT’S MY NAME?” in October 2010, followed by “SAMURAI SESSIONS Vol. 1”, a collaboration with other “samurai” artists, in November 2012. He made his international debut with the release of his self-titled album in Asia, Europe, North America, and other parts of the world in June 2013, and supported it with a well-received world tour. The Jam and Lewis-produced single “Real?” was released in September 2014.

His music has appeared in commercials for Uniqlo, Toshiba, Nissan, Lotte, and Otsuka. He wrote SMAP’s July 2014 single “Top of the World”, has collaborated with artists such as Tomoyasu Hotei, Maki Nomiya, and Good Charlotte, and has received praise and support from countless Japanese and international artists and creators. He also made his Hollywood acting debut last Christmas in the Angelina Jolie-directed film “Unbroken”.

Always looking forward and challenging the world, the “samurai guitarist” MIYAVI is one of Japan’s most promising artists.

http://myv382tokyo.com

 

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