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text by Shinichiro "JET" Takagi
photo by Yosuke Demukai

DIY Issue : Interview with Dos Monos

NEOL-DosMonos1|Photography : Yosuke Demukai


東京のヒップホップシーンに突如出現したバグ= Dos Monos。リリースもない状態で韓国でのライヴを成功させ、サマーソニック2017に出演。周囲のざわめきをよそに、2018年にはフランスのフェス「La Magnifique Society」に招聘、アメリカのレーベル「Deathbomb Arc」と契約が決定するなど進撃を続けている。そのバックグラウンドから思考、向かう先までを聞いた。


Dos Monos – a ‘bug’ that suddenly appeared in the Tokyo hip-hop scene. Their live show in Korea was a success despite there being no releases. Made an appearance in Summer Sonic 2017. Among the buzz, they continue to advance, being invited to the French festival, La Magnifique Society in 2018 and deciding to sign with American label Deathbomb Arc. We asked them about the group’s background, thoughts, and their headed direction.



――まず、Dos Monosの成り立ちから教えてください。


TAITAN MAN「もともと中高の同級生ですね。当時は俺と荘子itがバンドを組んでて、その時のボーカルだったのはDATSのもんじょー(杉本亘)だったんです」


――バンドがスタートだったんですね。没くんとは一緒にバンドをやってなかったんですか?


TAITAN MAN「没は没で、パンク系の別のバンドをやってて。銀杏ボーイズのコピーとかやってましたね」


荘子it「俺らはグランジ系のバンドでした。中学でニルヴァーナのコピー・バンドから始めて、オリジナル曲も作ってて」


TAITAN MAN「MYSPACEとかYou Tubeにアップしたりは高校生ながらにやっていたんですけど、それでデビューとかって感じではなかったです。僕らとしては、同世代のバンドには負けてないんじゃないかなくらいの自負はあったんですけど、高3くらいで活動は止めて」


荘子it「一応、進学校だったので、みんな受験勉強もあって。ただ、作曲でDTMは使っていた流れで、俺は一人で打ち込みとかサンプリングで曲を作り始めました」


――ラップは聴いてたんですか?


TAITAN MAN「全然、聴いてなかったんですよ。唯一聴かなかったジャンルってくらい興味がなくて」


荘子it「俺もほんの少しという感じでしたね。雑食でどんな音楽でも聴いていたし、変な国のアンダーグラウンドの音源を漁ったりはしているんだけど、ヒップホップは『なんか“yo!yo!”言ってるだけでつまんねえな』って先入観があって、ほぼ聴いてなかったです(笑)。でも、バンドを止めたぐらいのタイミングで知ったのが、SIMI LABの“WALKMAN”だったんです」


――2010年ですね。


荘子it「18歳でJ DILLAとかMADLIBに出会って、こういうヒップホップもあるんだって興味を持った時に登場したのがSIMI LABだったんですよね。それがとにかく衝撃でした」


TAITAN MAN「それでこいつから『SIMI LABがスゲえ』って話を聞いて、俺も“WALKMAN”のMVを見てぶっ飛んだんです。調べたら、俺と地元が同じだったっていう(笑)」

――相模原ですね。相模原はSIMI LAB登場前にも、ラッパーのNORIKIYOらを擁するSD JUNKSTAが有名なヒップホップ・クルーとして存在していましたが、それは知らなかった?


TAITAN MAN「申し訳ないんですけど、全然知らなかったです」


荘子it「それくらいヒップホップに興味がなかったんですよ。QNさんとNORIKIYOさんのビーフが起こった時に、相模原でQNさんの上にそういうスゴい先輩がいるんだって知ったくらいで。本当は自分たちの近くにあるはずのヒップホップに全く興味がなくて、60年代、70年代のサイケとかプログレとかジャズを聴いたりしてたんだけど、18~19歳うくらいでやっとヒップホップの面白さに気づいた感じでした」

–First, please tell us about how Dos Monos began.


TAITAN MAN: “We were originally middle school and high school classmates. At the time, I did a band with Zo Zhit and the vocal then was Monjoe (Wataru Sugimoto) from DATS.”


–So the band was your starting point. Were you not in a band with Botsu?


TAITAN MAN: “Botsu had his own punk band. He used to do covers of the GING NANG BOYZ.”


Zo Zhit: “We were a grunge style band. We started as a Nirvana copy band in middle school and made our own songs as well.”


TAITAN MAN: “Being a high-schooler, we uploaded onto Myspace and YouTube but it was not like that lead to a debut. We were confident that we stood quite high among the other bands from our generation, however we stopped playing during our senior year of high school.”


Zo Zhit: “We went to an academically rigorous school, so we all had to study for college exams. However, from using DTM for making songs, I started to do programming and make song samplings by myself.”


–Did you listen to rap?


TAITANMAN: “We did not listen at all. We had no interest, almost as if it were the only genre we didn’t listen to.”


Zo Zhit: “Same for me – I listened just a tiny bit. I listened to a little bit of everything, I would go looking for underground demos from other countries, but I had a bias that hip-hop sounded like, “Yo! Yo!” to me and I hardly listened to it. However, I discovered SIMI LAB’s WALKMAN around the same time we stopped our band.”


–That was 2010.


Zo Zhit: “I came across J DILLA and MADLIB when I was 18, and had started to gain interest in that kind of hip-hop. That was when SIMI LAB made their appearance. That had a great impact on me.”


TAITAN MAN: “I heard from these guys that “SIMI LAB was rad” and was blown away by the WALKMAN music video. After doing some research, I found out we were from the same hometown!”


—Sagamihara, right? Even before SIMI LAB’s appearance, Sagamihara existed as a place where famous hip-hip crews like NORIKIYO and SD JUNKSTA would arise. Did you know that?


TAITAN MAN: “I’m ashamed, but I had no idea.”


Zo Zhit: “As you can see, we had very little interest in hip-hop. When there was beef between QN and NORIKIYO, I simply found out there was a great senpai above QN in Sagamihara. I had absolutely no interest in hip-hop, which in truth should have been the closest thing to us. I would listen to psychedelia, progressive rock and jazz from the 60s and 70s, but I finally came to realize that hip-hop was interesting when I was around 18-19 years old.”



NeoL_DosMonos4|Photography : Yosuke Demukai

――ではSIMI LABに感じたスゴさは言葉にするとどんな部分になりますか?


荘子it「フロウ、リリック、トラック……全部ですね。当時、ヒップホップに対して勝手に思ってた『なんとかだぜ!なんとかだべ!』みたいな……」


TAITAN MAN「そんなラッパーいないよ」


荘子it「そういう概念が一気にぶっ壊れたし、J DILLAとかMADLIBとはまた違う感性や新鮮さを感じました」


TAITAN MAN「俺はマイクリレーのキャラ立ちしてる感じですね。個性の強いラッパーが、超ゴッチャゴチャにそれぞれのパフォーマンスしていって『またスゲエやつが出てきた!』みたいな部分に衝撃を受けましたね。まだ面識がなかった頃、電車でOMSBくんと一緒になって、単なるファンとして隠し撮りしてメンバーに送ったり(笑)。それくらい、とにかくSIMI LABが好きだったですよ」


――そうやってヒップホップに興味を深めていったと。


荘子it「『これが一番洗練された、音楽の最高峰だ』ってことに気づいたんですよね。ヒップホップを掘り下げていく中で、方法論や発想だったり、ヒップホップの作り方や考え方が自分に向いてるなって。それにサンプリングという手法なら、自分が聴いてきた音楽を、まったく違った形で表現することが出来るなとも思って。同時に、自分の考え方や方向性も、ヒップホップなら出来るとも思ったんですよね」


――それは具体的には?


荘子it「大学では映画学科に通ってたんですが、それは、映画が画も、音も、言葉も、全ての要素を込められる表現だったからなんです。音楽が好きで自分で作曲もしてるけど、それだけじゃ満足出来なくて映画の勉強を始めたんですが、同じように、映画のような、総合的な表現が出来るのが、ヒップホップだとも思ったんですよね」


TAITAN MAN「俺も近い部分がありますね。俺はもともとコメディタッチに寄らない乾いた笑いがスゲえ好きだったのと、人前で演じたり声を発するということも好きだったし、何かを構成したり書くのも好きだったんで、大学では演劇をやってて。自分で演出した公演もやったりしてたんですね。俺は作曲は出来ないけど、演劇的な表現と親和性を持った表現が出来る音楽がヒップホップだと思って」


――没くんもそういった表現活動はしてたんですか?


荘子it「奴はリスナーとして音楽がとにかく好きで、音楽の研究でロンドンに留学したり。Dos Monosっていうグループ名も、当時ブラジルのトロピカリアという音楽にハマっていた彼の発案でしたね」



–Which parts of SIMI LAB made you in awe, if you were to put them into words?


Zo Zhit: “The flow, lyric, track… everything. All of the bias I had towards hip-hop then, like “something-yo!”….


TAITAN MAN: “No one raps like that.”


Zo Zhit: “Such prejudice went away all at once, and I felt a sensibility and freshness different from J DILLA or MADLIB.”


TAITAN MAN: “For me, it was the unique characteristic of rap collaborations. Rappers with strong personalities all showcase their own performances, jumping in and out. I was astonished that such amazing performances kept coming and coming. Back when I had no acquaintance with him, I bumped into OMSM on the train and secretly took photos of him as a fan to send to my group members. In any case, I liked SIMI LAB that much.”


–And this is how your interest in hip-hop deepened?


Zo Zhit: “I realized that “this is the most refined, highest peak of music”. As I dug deeper into hip-hop, I noticed that the way hip-hop is created and brainstormed, as well as its methodology and ideas was fit for me. Moreover, I thought the method of sampling would allow me to express the music I was listening to in a completely different form. Simultaneously, I thought hip-hop would allow me to have my own way of thinking and directionality.”


–More specifically, what would that be?


Zo Zhit: “I attended the film department during college. That was because film was a way of expression that allowed me to include all elements – images, sounds, and even words. I love music and compose my own, but I was not satisfied with just that and started studying film. In the same way, I thought hip-hop was also something that allows overall expression.”


TAITAN MAN: “I can relate to that as well. I originally loved dry jokes without a comedic touch, and liked to perform in front of people and speak for myself. I liked to configure things as well as write, so I did theater during college. I performed my own productions too. I can’t compose music, but I thought hip-hop was music that can be expressed theatrically with affinity.”


—Did Botsu take part in similar activities of expression?


Zo Zhit: “He simply loved music as a listener, and even studied abroad in London for music research. The group name ‘Dos Monos’ was also his idea since at the time, he was into Brazilian music called Tropicália.”



NeoL_DosMonos5|Photography : Yosuke Demukai


――3人とも「俺にはマイクしか無い!」みたいな原理主義的な感じではなくて、自分の表現活動の中に、ラップやヒップホップ「も」あるし、他の表現活動と連携することが出来るから、ヒップホップを選んだという部分がありそうですね。


荘子it「自分たちの好きな末端的なカルチャーを、メインストリームで表現できるのが、ヒップホップなんじゃないかなと思いました」


――そして、2015年に“Cleopatra”のMVをYou Tubeにアップされますが、それが結成のタイミングですか?


荘子it「そうですね。あれがDos MonosSとしての最初のREC作品で」


TAITAN MAN「2015年に、こいつのトラックとラップの乗ったデモを渡されて、めっちゃ格好良かったんですよね。それで俺もやりたいって話をして。でも、ラップもそのやり方もなにも分からない状態だったんで、SIMI LABとかを真似して始めた感じですね」


――“Cleopatra”は盤としてのリリースはありましたか?


荘子it「作ったけど流通はしてないです。聴いて欲しい人に手渡しって感じで、最初に渡したのはOMSBくんでした。全く面識もなかったんですけど、ライヴに行って『最近作り始めたんですけど、聴いて下さい』って。そしたら、音源もMVも褒めてくれて、すぐにSIMI LABが町田でやってるイべントにも呼んでくれて。活動始めたらいきなり憧れの人に認めてもらって、スゴく嬉しかったですね」


TAITAN「それで、ディグってる系の人には初めて少し認知してもらえて」


荘子it「でも、その直後から俺らの活動は停滞して、その翌年は何もしてないんです(笑)」


TAITAN MAN「『OMSBくんに褒められた~』って満足して、一旦活動を畳んだ(笑)」


荘子it「まあ、それは冗談ですけど、没がサン・ラの研究をしに、UCLAに行ったりしてたのもあります」


――サン・ラは活動が多岐に渡る人だから、色んな研究の要素はあるんだろうけど、でも非常に特殊なアーティストでもあるから、その研究をする為にUCLAに留学するというのはスゴいね。


TAITAN MAN「俺が” Cleopatra”の中で『サン・ラ』という言葉を使ったら、小一時間切れられましたらかね」


荘子it「『なんも知らねえくせにサン・ラの名前使ってんじゃねえぞ!死ね!』って(笑)。俺らそういう部分があるんですよ」


TAITAN MAN「自分の領域に入ってこられると容赦なくフルボッコにする(笑)」


――テリトリー意識が強いケモノか(笑)。


荘子it「(笑)。その時期は状況的に集まりづらくもあったんで、デモやトラックの制作はやっても、集まって何かをするのは難しかったです。ただ、Dos Monosは動かしたいとはみんな認識してたんで、それで2017年から本格的に動き出して」


TAITAN MAN「気持ち的には2017年の年始からちゃんと動き始めた感じですね」



—All three of you do not have a fundamental slogan like, “The mic is my life!” but include rap and hip-hop as one of your activities of expression. Perhaps you chose hip-hop because it lets you work alongside other activities of expression.


Zo Zhit: “I felt that hip-hop was what could express the extreme culture that we like to a mainstream audience.”


—Then, you uploaded Cleopatra’s music video on YouTube in 2015. Was that when you formed the group?


Zo Zhit: “Yes. That was the first recording created as Dos Monos”


TAITAN MAN: “I was handed his (Zo Zhit’s) track and a demo with his rap in 2015, and it was absolutely sick. With that I spoke to him about wanting to do one too. However, we had no knowledge of rap or how to rap, so we mimicked SIMI LAB and started from there.”


–Did Cleopatra have a record release?


Zo Zhit: “We made one, but did not distribute. It was more, handing them to people who we wanted for to listen, and OMSB was the first person we handed it to. We had absolutely no acquaintance, but I went to his show and said, “We started making music recently, but please have a listen.” Then, he praised our demo and our music video, and invited us to a SIMI LAB event in Machida. I was very happy to have received recognition from a person I look up to just as we started.”


TAITAN: “Then, we got recognized from someone who was looking for music for the first time.”


Zo Zhit: “But since right after that, our activities had stagnated and we didn’t do anything the next year, haha.”


TAITAN MAN: We got satisfied, going, “I got praised by OMSB!” and folded up our career once, haha.”


Zo Zhit: “Well, that’s a joke, but there was also the fact that Botsu went to UCLA to research composer Sun Ra.”


–San Ra is a person whose activities cover a wide range, so I assume there are many elements to research. However, he is a very distinct artist, so the fact that Botsu went to UCLA to research him is impressive.”


TAITAN MAN: “When I used the words “Sun Ra” in Cleopatra, he was pissed at me for about an hour.”


Zo Zhit: “Like, “You don’t know nothing about San Ra, so don’t use his name like that! Piss off!” We have sides like that.”


TAITAN MAN: “When people step into his territory, he attacks them without mercy, haha.”


–He’s a beast with strong territorial awareness, huh?


Zo Zhit: “(Laughs). That time was also a hard time for us to get together situation-wise, so even if we created demos and tracks, it was difficult for us to get together to do something. But, all of us recognized that we wanted to move somewhere with Dos Monos, so in 2017 we started to seriously pursue it.”


TAITAN MAN: “It felt as though we really started moving with it towards the end of 2017.”


NeoL_DosMonos2|Photography : Yosuke Demukai

――そして今年5月にはアメリカのインディペンデント・レーベル:DEATHBOMB ARCとディールを結びました。


TAITAN MAN「あのレーベルは、没が好きだったんですよね」


荘子it「ちょうどJPEG MAFIAがホットな状況だったりして、面白そうだなって。実際にコンタクトをとったら、ヴァイブスも合ったし、スムースに契約してくれて」


――そしてYou Tubeに“In 20xx”をアップして、より明確な形で、Dos Monosの提示が始まりました。


TAITAN MAN「このMVのテーマにあるように、東京のカルチャーに発生した“バグ”みたいな部分は、Dos Monosの意識の根本の一つとしてあると思います。例えばサン・ラの“異星からやってきた存在”というアプローチみたいなことの、東京版をやってみたいっていう気持ちがあります。でも、僕らは“外側から来た何者か”というよりも、詳細に構築された、制御された文脈や世界の中に、なぜか発生してしまったバグのように、“内側から出てくる”ようなイメージですね」


――内部エラーであったり、ある意味では寄生体というか。


荘子it「寄生虫って言葉はしっくりくるかもしれない」


TAITAN MAN「僕らはちょっとズレてるものが好きで、完全に理解不能とか奇天烈なものは興味持てないんですよね。それは音楽に限らずで、松本人志さんがかつてコントでやってた、”微妙な差異から起こる笑い”みたいな部分に一番勃起するというか」


――彼の表現するところの“構図のズレ”というか。


TAITAN MAN「ホラーでも、スプラッターみたいな感じじゃなくて、微妙なズレが重なった結果、内側からグズグズ崩れていくような感じに、ゾクゾクするんですよね。それを音楽としても表現したいなって」



–Then in May of this year, you signed an independent label with an American label, DEATHBOAMB: ARC.


TAITAN MAN: “Botsu loved that label.”


Zo Zhit: “It was exactly when JPEG MAFIA was hot influence, and we thought it was interesting. When we actually contacted them, we vibed well and made a contract smoothly.”


–Then you uploaded In 20xx on YouTube, and with a clearer stance, started the presentation of Dos Monos.


TAITAN MAN: “Just as the theme of this music video, I think the elements of the ‘bug’ that arose in Tokyo’s culture exists in Dos Monos’ mentality. For example, we want to try a Tokyo version of Sun Ra’s ‘The Brother from Another Planet’ approach. However, rather than some group that came from outside, we want to be something that comes about from inside like a bug, constructed in detail, that mysteriously arose in a controlled context and world.”


–Something like an internal error, or in some way a parasite?


Zo Zhit: “’Parasite’ could be a word that strongly hits.”


TAITAN MAN: “We like things that are a bit off, and are not interested in things that are impossible to understand or are bizarre. That doesn’t just go for music, and like Hitoshi Matsumoto’s skit, “laughs that occur from a slight misunderstanding” excite us the most.”


–Like how he expresses ‘a gap composition’?


TAITAN MAN: “Even in horror, unlike a splatter, but when there is a slight gap on top of each other, I get pumped at that something that spills and overflows from within. I want to express that as music.”


NeoL_DosMonos3|Photography : Yosuke Demukai


――そういう意識をかなり明快に書くと、”In 20xx”のMVになる感じですね。


TAITAN MAN「そうですね。ただ、今回の場合は、一発目だったので体重乗せて殴る感じの方がいいかなとも思って、監督と相談しながらわりとトゥーマッチな表現にしたんですが、根幹の部分ではもう少し微妙なズレを志向してる部分はありますね」


荘子it「もう少し洗練させていければなと」


――”In 20xx”は、メンバーそれぞれの持つ世界観やリリックを連携させたり統一させるよりも、ラッパーごとに自分の領分でラップしていますね。そして、リスナーがそれを聴いた時に内容をどう繋げるのか、どう感じるのかは、リスナーに委ねる部分が強いと感じました。


荘子it「そういう部分はあると思います。僕がトラックを作るんで、テーマやコンセプトは基本的には僕が考えるんですけど、それ通りにメンバーに書かせようとすると反感を買うし(笑)、個々人のパートは絶対に自由な領域を作っておかないといけないと思ってるんですよね。最後には綺麗に着地させたいけど、そこには混乱の内包した、”オーガナイズド・コンフュージョン”というか、統制された混乱が欲しいと思ってます。それがDos Monosの面白さにも繋がる。それに、自分ひとりで作ると、閉じこもって曲のコンセプトを固めがちなんですが、それだと人に伝わりづらいから、仲間と一緒に作ることで幅を出したい。それでグループとして動いてる部分がありますね」


――グループとして動くことで“社会性”が生まれるし、それによって広がりが生まれると。個人の趣味的な部分で伺うと、メンバーが“熱い”と思うアーティストはなんですか?


TAITAN MAN「Migosとか88rising系のアーティストは超大好きですね。」


荘子it「俺はTHEO PARRISHとか。最近またレコードで買い直して聴いてるんですけど、やっぱり素晴らしいですよね」


――では、メンバーが共通して熱いと思うアーティストは?


TAITAN MAN「まさにフランスのフェス”La Magnifique Society”に出演した帰りの飛行機でそんな話をしてたよね」


荘子it「『そいつがラップしてる曲なら無条件で聴きたくなるラッパーは』って話はしてたね。俺らってホントに趣味がバラバラだから、たまに確認の意味でもそういう話をするんです。そこで挙がったのは日本だとS.L.A.C.K.(5lack)、海外だとEarl Sweatshirtっていう、ODD FUTUREのラッパーがやばいよねって。でも、それも全員が完全賛同というより、部分部分でって感じですね」


TAITAN MAN「音楽だと、全員が完全に擦り合うことはないと思いますね」


――では、音楽以外の部分で擦り合うのは?


荘子it「東京ダイナマイト」


――意外な部分が(笑)。


TAITAN MAN「そういう部分で手を握ってる部分がありますね。ああいう空気感、バイブス、不気味さみたいな」


――もっと意識高い系というか、サブカル・チックなお笑いを挙げられたら、正直がっかりすると思ったんだけど、最高の答えでした。


TAITAN MAN「サブカル的なお笑いは一番遠いと思いますね」



–When writing such mindsets with even more clarity, it becomes the music video of In 20xx.


TAITAN MAN: “That sounds about right. However, in this case, it was our first time so we thought it would be okay to put a little more weight on it and kick it off. We spoke with the director and created something that was quite ‘too much’. Fundamentally, we are aiming at a subtler gap.


Zo Zhit: “If we could make it a bit more sophisticated.”


–Rather than unifying each member’s views or lyrics, we can see in In 20xx that each rapper raps within their own territory. I thought there was a lot of emphasis given on what the listener will think when they listen to it, how they will connect the contents, and what they will feel.


Zo Zhit: “I think there are parts of that to it. Since I make the tracks, I usually think of the themes and concepts, but when I make the other members write it according to the concepts, they become antagonized, haha. I feel that I must create a free range of individual parts. In the end, I would like to wrap it up cleanly, but I also would like to include enclosed chaos, something like “organized confusion”. That will lead to Dos Monos becoming even more interesting. Moreover, when I create alone, I tend to isolate myself and mold the song’s concept. But that makes it difficult to share with others, so I want to show variety by creating with my peers. This make us work as a group.


–Moving along as a group produces sociality, and due to that awareness rises. Asking from my personal curiosity, what artists do you think are ‘hot’?


TAITAN MAN: “I love artists like Migos and 88 Rising.”


Zo Zhit: “I like THEO PARRISH. I recently was rebuying them as a record – they’re amazing.”


–What about artists that you think are ‘hot’ as a group?


TAITAN MAN: “We were talking about just this during our flight back from appearing in the French festival, La Magnifique Society.”


Zo Zhit: “We were talking about rappers that we would want to listen to despite anything. We all have very different interests, so just for clarification, we talk about things like that. Those that came up then were S.L.A.C.K. (5lack) from Japan, and a rapper named Earl Sweatshirt from ODD FUTURE from abroad. Even then, it’s not like we all completely agree, but more so different parts.”


TAITAN MAN: “For music, I don’t think there is ever a time when we all completely agree.”


—Then, what about in areas besides music that you agree on?


Zo Zhit: “Tokyo Dynamite.”


–That’s quite surprising, haha.


TAITAN MAN: “There are parts like that where we hold hands. That kind of atmosphere, vibe, and eeriness. “


–Honestly, I would have been a little disappointed if you had answered with a sub-culture-like comedy, but that was the perfect answer.


TAITAN MAN: “I believe sub-culture-like comedies are the furthest from what we like.”



NeoL_DosMonos6|Photography : Yosuke Demukai

――東京ダイナマイトにしても松本人志にしても、ポップの中に急に暴力や狂気が入ってきますよね。その源流的には北野武作品の『3-4X10月』や『ソナチネ』のような、日常の隙間に暴力や血、死がフラットに入り込む表現があると思うし、いわばそういうものって、“綺麗に整理された世界に対するバグ”であり、それがDos Monosのイズムに近いとも感じますね


TAITAN MAN「だから活動のフィールドとして、僕らは特殊なところにいたらダメなんですよ。東京の中心のシーンに行かなきゃダメだと思うし、中心の方にいることで、そこに微妙なズレを起こさせる存在になりたい」


荘子it「メイン・ストリームがあってこそのボケと言うか。シーンを撹乱させたいし、自分の中でも撹乱を起こしたいんですよね」


――分散化が進むいま、“圧倒的な中心”を想定することは難しいけれでも、“Battles”や“Polytheism (feat. Kim Ximya)”で荘子itくんがプロデュースを手がけたyahyelなどは、東京のシーンの中心に存在すると思いますが、彼らの作品に関わった理由は?


荘子it「最初に話したように、同級生の杉本亘がやってるバンドだから、yahyelもDATSも結成当初から知ってたし、彼らとなら一緒に面白い曲が出来るかなと思って提供したんですよね。最初は、俺がMidnight runのRemixを勝手に作ったのが始まりで、その後、あいつらがしょっちゅう俺を使い始めて(笑)。yahyelがファッション・ショーの音楽を手がけた時に、夜中に池貝峻から『助けてくれ~』って連絡があって、それでショーの音楽を共作したり、向井太一の”STAY GOLD”,”SALT”,“Can’t Wait Anymore”のトラックもyahyelのメンツと共作して、そういう縁で、前回の彼らのアルバムでは先ほど仰ってた2曲のトラックを正式にプロデュースする形になりました」


――ただ、そういった動きの中でも、作風の幅広さが提示されてるから、それがアルバムではどういった打ち出しがされるのかが楽しみですね。レーベルのツイッターでも、今年中にはアルバムがリリースされることが発表されていますね。


荘子it「もうRECは終わってて」


TAIAN MAN「ILLICIT TSUBOIさんのマスタリング完了を待つばかりですね」



――TSUBOIさんのマスタリング/ミックスは”TSUBOIマジック”と言われるくらいスゴいものだけど、その完成までかかる時間や、完成期限が読めない部分も、またTSUBOIマジックと呼ばれていますからね(笑)。


荘子it「畏れ多くて催促なんて出来ないんだけど、催促に近い時節の挨拶は8回ぐらい送ってます(笑)」


――どんな内容になりそうですか?


荘子it「フリージャズとか辺境プログレとかを基にした、サンプリングが基本にはなっているんだけど、その中でどう広がりを出せるかってことに腐心した、Dos Monosサウンドの精一杯のバリエーションが出せたと思います。ラップに関してもヴォコーダーを噛ませた曲もあるし、俺は置きにいったスタイルだけじゃなくて、早口でまくしたてるとか、ラップもそれぞれが自分のスタイルを決めこまずに色んな挑戦をしてます。ざっくり言えば、3人が遊んでる村に、リスナーが観光しにきてくれればなって」


TAITAN MAN「僕は基本的にフロウを重視してるんで、そのバリエーションだったり、心地良かったり、笑っちゃうな、新しいな、って感じてもらえるように、色んな挑戦をしてますね」


――没くんはスピットするタイプだし、3人共ラップの方向性はかなり違いますね。そして、そのバランスがどう噛み合うのかはスゴく興味があります。最後に、Dos Monosの目標はなんですか?


荘子it「30~40年後とかに、自分より若くて、才能のある高校生とかが聴いて、『これはヤバい』と思って貰えるようなものを作りたいっていうのが、究極的な目標ですね」


TAITAN MAN「僕らも含めて、音楽シーンが閉じがちだと思うんですよね。僕らとしては、自分たちの文脈だけで遊んでても、聴いてもらえる人は限られちゃうから、日本とか海外とか音楽シーンとか関係なくどこまでもフラットに活動していきたいですね」


–Whether it be Tokyo Dynamite or Hitoshi Matsumoto, violence and insanity is suddenly introduced among pop. I think that origin comes from Takeshi Kitano’s 3-4XOctober and Sonachine, that blatantly expresses violence, blood and death within the gap of the ordinary. These things, so to speak, are “bugs that go against clean and organized worlds” and that is something very close to Dos Monos’ way of being.”


TAITAN MAN: “Hence, as a field of our activity we cannot be in a special place. I think we have to go to the main scene in Tokyo, and by being in the center, I want to be an influence that creates that slight gap.”


Zo Zhit: “It’s a shift that exists because mainstream exists. I want to disturb the scene, and I also want to create a disturbance within me.”


–As decentralization is progressing, assuming a formidable center may be difficult. But yahyel that Zo Zhit produced through Battles and Polytheism (feat. Kim Ximya) exists in the central Tokyo scene. Why did you decide to get involved in their works?


Zo Zhit: “As I spoke to you in the beginning, it’s a band that my former classmate, Wataru Sugimoto did, so I knew both yahyel and DATS from when they first began. I trusted that with them, I could create interesting music and offered. It began when I made a remix of Midnight Run myself, and after that they started to use me a lot, haha. When yahyel was in charge of making music for a fashion show, I received a message from them during the night, saying “help!” and we collaborated to make music for shows, as well as Taichi Mukai’s tracks, STAY GOLD, SALT , Can’t Wait Anymore. With such fate, for their last album we ended in producing the two songs that you mentioned before.”


–Yet, even within those activities, the range of style is presented. I’m excited to see how that will appear in the album. Even on the Twitter page of the label, it was announced that there would be an album released sometime during this year.


Zo Zhit: “We’ve already finished recording.”


TAITAN MAN: “We’re just waiting for ILLICIT TSUBOI’s mastering to be done.”


–TSUBOI’s mastering/mix is so great that it is referred to as ‘TSUBOI MAGIC’, but the time used to complete it, and the fact that you cannot estimate the completion deadline is also regarded as a part of TSUBOI MAGIC, haha.”


Zo Zhit: “I cannot remind him because I’m afraid, but I’ve sent something similar to a reminder, about 8 times now, haha.”


—What will the content be like?


Zo Zhit: “Sampling following the fundamentals of free jazz and progressive rock act as the basis, but I feel that we were able to put out a variation that screams Dos Monos that devotes how you can expand from there. In terms of rap, there are songs in which we used vocoders. I challenge myself by not sticking to conventional or safe styles, but exploring fast-mouthed styles that talk on and on. If I were to say bluntly, I want the listeners to visit the village us three live in.”


TAITAN MAN: “I usually put emphasis on flow, so whether it be variations, comfort, humor or newness, I challenge myself to have people feel such things.”


–Botsu is the type to spit out rap, and I can see that all three of you have different directionalities. I am very interested in how those come to balance each other out. Lastly, what is Dos Monos’ goal?


Zo Zhit: “My ultimate goal would be to create something that a talented high-schooler, younger than I, would listen to in 30-40 years and say, “This is mind-blowing.””


TAITAN MAN: “Including ourselves, I believe the music scene is easy to fold up. We want to continue to pursue ourselves steadily regardless of it being in Japan or abroad or in the music industry. We want to do so rather than playing within our context, since it will restrict the people who will listen to us.






Dos Monos
荘子 it(Trackmaker/Rapper)・TAITAN MAN(Rapper)・没(Rapper/Sampler)からなる、3 人組 HipHop ユニット。荘子 it の手がける、フリージャズやプログレのエッセンスを現代の感覚で盛り込んだビーの数々と、3MC のズレを強調したグルーヴで、東京の音楽シーンのオルタナティヴを担う。 2017 年には初の海外ライヴをソウルの the HenzClub で成功させ、その後は、SUMMER SONIC2017 に出演。荘子 it と taitan は同年 FUJI ROCK FESTIVAL において、DATS の アクトにゲストラッパーとして出演したことでも話題となった。2018 年 6 月にはフランスのフェス「La Magnifique Society」に出演。 さらに、アメリカのレーベル Deathbomb Arc と契約が決定し、illcit tsuboi をプロデューサーに迎えた 1st アルバムを今夏リリース。
Deathbomb Arc
https://deathbombarc.bandcamp.com/



A three-person hip-hop unit composed of members Zo Zhit (Trackmaker/Rapper), TAITAN MAN (Rapper), and Botsu (Rapper/Sampler). They bear the alternative to Tokyo’s music scene with various beats produced by Zo Zhit that capture the essence of free jazz and progressive rock with modern sensation, and a groove that emphasizes the gaps of 3MC. They successfully performed live in Seoul at their first overseas show in 2017, and appeared in Summer Sonic 2017 shortly after. Zo Zhit and TAITAN were a hot topic recognized for appearing as DATS’ guest rapper at the FUJI ROCK FESTIVAL that same year. Performed in the French festival, La Magnifique Society in 2018. In addition, they are decided to sign with American label Deathbomb Arc and will release their first album with producer ILICIT TSUBOI this summer.
Deathbomb Arc
https://deathbombarc.bandcamp.com/



photography Yosuke Demukai
text Shinichiro “JET” Takagi
edit Ryoko Kuwahara

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