NeoL

開く
text by Ryoko Kuwahara

Fantastic Fest /日本未上陸映画特集 : 『DEADWAX』

DEADWAX


ヴァイナルレコードがキーとなるというだけではなく、「音の力」をまざまざと思い知らされる本作。マニアが高価で売買する珍重なレコードを時に合法的に、時に違法に手に入れてさばき、自由気ままに暮らしている主人公のエッタは、ある日、「聴いたら死ぬ」というレコードの噂を耳にする。いわくつきの代物であるが、恐怖をおしてでも手に入れて聴いてみたい。もしくは誰にも手なづけられていない猛獣のようなレアものだからこそ、余計にそそられるというのが収集家たちのサガ。エッタもまたその一人となり、レコードを巡る謎とそのありかを探し、危険に飲み込まれていくーー。
ホラー/サスペンスにおいて音の効果は非常に重要であるが、今作はそれを超えて、フェティッシュなまでのこだわりが随所に施され、サウンドを視覚に先行したのではないかと思しき場面すらある(劇中のヴィンテージのオーディオ機器なども、偏愛を感じさせる道具として非常に効果的)。さらに、わかりやすく意味を持ち、推測しやすい“音楽”ではなく、“音”にフィーチャーしているのも本作の特徴。鳴り響く音にどう向き合えばいいのか、受動的にならざるをえないシチュエーションがより一層不気味さを増す。「レコードが人を殺すなんてありえない」と軽く笑うエッタの表情が、徐々に懐疑的に曇り、恐怖に落ちていく様を見るにつけ、オーディエンスの中で、普段気にかけることの少ない“聴覚”“音”への認識が大きく変化していくのだ。
サウンドデザイナーとしても名高く、ミュージシャンとしても活躍する監督が手掛けた、「音の魔力」と視覚表現をコンバインした挑戦的な作品である。



監督:Graham Reznick


–謎がレコードに隠されているという設定は本作『DEADWAX』を非常にユニークな存在にしていますね。この着想はどこから得たのですか?


グラハム「僕はサウンドデザイナーでもあるし、ロックミュージックをやっている身でもあるから、いつも音の力というものを感じています。それは隠れているもので、目には見えない力なのです。音楽は人々に理解されるけれど、サウンドは特に魔法みたいなものです。サウンドによって知覚や何が起こったかということさえ変えてしまうのはとても興味深い。そんな思いがこの作品のきっかけになりました。また、近年ヴァイナルの見直しがされていることも面白い現象ですね。僕自身もヴァイナル・コレクターだから、そのこともこの作品作りに繋がりました」


–シーンによっては、サウンドエフェクト先行で画作りをされているのではと感じたのですがいかがでしょう。

グラハム「そう。今まで画先行でサウンドを後から作る多くの現場に参加したけれど、サウンドデザイナー、そして映画監督の僕としてはそのやり方だとイマジネーションを膨らませるのが難しくて。脚本や画コンテのように、サウンドも撮り始める前から作ることが重要です。全体像が見えていない物語を語ることはできないから」



–There is mystery hidden in a record,which makes “DEADWAX” very unique. Where did the idea for the film come from?


Graham : I work as a sound designer and I do rock music as well,so I always feel the power of sound.It’s hidden thing,you can’t see it visually.People understand music but sound specifically, it’s kind of like magic.Sound make people feel interesting ways of perception of scene back to understand what happened.So the idea of this film comes from that thought. And also it’s interesting that vinyl started getting popular again in last few years.And I’ve been collecting vinyl so those things came across to become a story.

–I thought you made visual image based on sound effect.



Graham : Yes.For me,as a sound designer and director,I’ve worked a lot for people who shoot first and after that making sound.But it’s haeder to make things work through my imagination.To me,it’s important to think of all of things when you writing and shooting,think about sound before you’ve shot it.You can’t tell things about the story that you might not get from.


–なるほど。では、サウンド、映像、脚本の関係性はどう考えていますか?


グラハム「映画作りにおいて僕が考える最高の状況は、ユニークな画やサウンドが思い浮かぶことから始まります。それが画だけでも、サウンドだけでも思い浮かべば、物語の全てがおのずと見えてくる。まあ、二つとも思い浮かべば最高なんですけどね。悲しいかな、そんなことは稀にしかない!」



–何故それほどまでにサウンドを重視されているのですか?


グラハム「うーんそれは……好きだから(笑)。サウンドは映画を構成するほんの一部にしかすぎないと思われがちだけれど、音楽が大好きな僕からすればそれだけの存在ではない。サウンドは映画の物語の中でパフォーマンスするもので、主役と同じくらい大切な存在なんです」



–How do you think of the relationship of sound,movie,and script?



Graham : I think the best situation in film making is you are getting something unique from picture and sound,maybe just having a picture or sound,is getting you whole story.But both of them together giving something grater.Which unfortunately I can’t get very often.

–Why do you focus on “sound” so much?

Graham : Well…I like it,hahaha.I like music,People think sound in movies are part of movie but for me,just that.It looks like perform in story so sound is as important as reading character.


–ではあなたにとって音楽を作ることとサウンドエフェクトを作ることは全く違うことなのでしょうか。



グラハム「そうですね。何に向けて曲を書くかによって違うと思います。僕は何枚かアルバムをリリースしているけれど、それは僕にとっての音楽的アウトプット。そして映画において、サウンドデザイナーや作曲家として作るときは物語の中の要素として作っています。作曲とサウンドデザインは似ています。ただ、映画のサントラを聴けば映画のシーンが思い出されるけど、映画のサウンドエフェクトは、観客の映画を通した体験が基になっていて、音楽的なステートメントでもあるところが違いますね」


–あなたはミュージシャンでもありますが、音楽を作るときはデジタルで作っていますよね。


グラハム「前はギターで作っていたけれど、最近はエレクトロニックな音になっていますね。そっちの方がやりやすいんです。沢山作れるし、コントロールできるから。でも『DEADWAX』に参加した人の多くは生音派だったから、僕の音楽に納得できるかどうかを十分に確認しあいました」


–For you, making music and making sound effect is defferent?



Graham : It is.Depending what score.I’ve released some albums,that’s my musical out put.But when I work on films,as sound designer or composer,it’s all part of one thing.Music and Sound design is kind of all same things.You know,you listen to sound track,there is song but everything you hear is part of some scenes.They’re all part of audience’s experience,musical statement.

–How do you making your music? It might be made by digital.



Graham : In the past, I’ve done with guiter,recently I’ve worked on more electronic. It’s easier for me to do that now, I can make a lot of music and I can control of it. But I think a lot of people involved in DEADWAX are more insturumental. So we made sure of to get people all focus on my music.


–子供の頃からVHSやバイナルがとても大切な存在だったとか。それらにまつわるお気に入りのエピソードはありますか?

グラハム「父が大の音楽好きだったことは僕の成長過程にとても影響を及ぼしていると思います。僕自身も音楽にハマって90年代半ばの音楽を沢山聴いていました。父は特にBostonなどの70年代ロックが好きで、素晴らしいレコードコレクションを持っていたのです。僕は今、彼がコレクションしていたものを集めています。特別なものですからね。そして実はDEADWAXに登場するレコードプレーヤーは僕の私物なんだけれど、父から譲り受けたものなんですよ」

–あれが! 素晴らしい。ちなみに『DEADWAX』自体がチャプター毎にわかれた構成になっていたのはまるで音楽のアルバムのようでしたね。

グラハム「ああ、そうですね。“チャプター1,2”ではなく“トラック1、2”にしようかな?」

プロデューサー「もう手遅れだよ!(笑)」


–So,you have mentioned that in your childhood,VHS and vinyl are really important things.Please tell us your most beautiful memory of those things?


Graham : My dad was big fan of music which really thing to me to growing up.I was really into music on my own and listening to mid-90s music a lot.My dad specifically loves 70s music,like Boston,he had great record collection.I still pick up my dad used to had.Those are very special for me.Actually my record player is in DEADWAX.And that’s my dad’s.

–Oh really! That is great. DEADWAX divided by some chapters, it was like music album itself.



Graham : Oh yeah. We should call it”track1,track2”!

Peter Phok(Producer):That’s too late! hahaha.



DEADWAX
USA,2018 110 min
Written and directed by filmmaker, acclaimed sound designer and electronic musician Graham Reznick (I Can See You, co-writer of the PlayStation smash hit Until Dawn), Deadwax chronicles the hunt for a rare recording believed to cause madness and death to anyone who dares listen. Etta (Hannah Gross, Mindhunter), an audiophile and rare vinyl record dealer, is hired to find the only existing print of this notorious record. When Etta comes across Perry (Evan Gamble, Hap & Leonard), a police officer afflicted by the disc, she must race to unravel the deadly recording’s otherworldly origins. The series also stars Chester Rushing (Stranger Things), Dohn Norwood (Hell on Wheels), Ted Raimi (Ash vs. Evil Dead), Tracy Perez (East Los High) and Yuki Sakamoto.
https://fantasticfest.com/films/deadwax


text & edit Ryoko Kuwahara

RELATED

LATEST

Load more

TOPICS