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text by Ryoko Kuwahara

14 Issue : Vaquera – Patric DiCaprio, Bryn Taubensee, & Claire Sully “自分たちのファッションにはストーリーがあってほしい。だからキャラクターを作って、ストーリーを描くんだ”

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オトナになるという境界線は、公的には”20歳(もうすぐ18歳に引き下げ)”となっているけれど、もちろんその年齢になったからといって突然に精神が成熟するというわけではない。なんなら、20歳を超えてもまだオトナになりきれていな人はたくさんいるようだ。じゃあ一体”オトナ”ってなんなのか。確固とした定義は難しいけれど、自分だけの換えのきかない毎日をしっかりと歩むことの延長線上に、自分なりの答えが見つかるかもしれない。
進路が少しずつ重きを増してきて、身体も気持ちも毎日少しずつ変化する14歳の頃、いま楽しく仕事したり生活している先輩たちはどんなことを考えて、どんなことをしていたんだろう。そんなファイルを作りたいと始まった「14歳」特集に、NYのアーティストたちが参加。「New York New Work(NYNW/2019年3月にルミネゼロで開催されたNYのデザイナーたちによるアートエキシビション)」のため来日を果たした、ファッションシーンの気鋭として注目を集めるVaqueraが登場。チャレンジング精神溢れる手作りの作品たち、そして14歳の頃について語ってくれた。


――まず今回のこの座り心地の良い展示について教えてください。


Patric「居心地が良いというのが僕たちのスタイル(笑)。モデルにもその場に溶け込んで、居心地良くいてもらいたいんです」


Bryn「伝統的な手法や完璧に形づくられたモデルのイメージ、型にはまった形式美はあまり好きじゃなくて。私たちはもっとカオスで自然なものに興味があるんです」


――日本の布団も混じっていますが探して来たんですか?


Claire「このイベントをやっている人たちにおすすめされたこともあって、日米の融合としてマットレスと布団をミックスしてみることにしました」


――なるほど。完璧さを求められるファッションを爆発させようというのはこれまでのブランドの作品を見ていても一貫しています。もともとそういうコンセプトで3人は集まったんですか?



Patric「そうです」


Claire「100%その通りです」


Bryn「みんなインディアナ州、アラバマ州とアメリカ中からNYを目指して来て、最初は典型的な“自由なNY”のイメージを持っていたんです。しかし実際着いてファッション業界で働き始めたらがっかりしてしまって。自分達が思う“ファッションはこうであってほしい”というアイデアが3人を惹きつけたんだと思います」


–Can you tell us about your exhibition? The seats are very comfortable.


Patric: Yeah, I think that’s our style. We especially like to make our models really comfortable and make sure they’re feeling what’s going on as well.



Bryn: I think we’re also against the traditional perfection of the fashion industry and having things really rigid and perfect. We’re into more chaotic, natural things.



–This is Japanese futon, correct? Did you go out looking for it here?



Claire : We were working with the people organizing the whole events, and they suggested to have both to mix because we’re American and we’re showing in Japan. So it was cool to have both the Western and Eastern styles



–The idea of charos and breaking the traditional norms of the “perfect” fashion industry can really be seen in all of your past works. Did that concept initially bring you guys together?


Patric : Definitely.


Claire : 100 percent.


Bryn : We all came to New York, we’re all from different parts of the U.S. I’m from Indiana, and they’re very unlike New York and I think we had this idea of New York in our heads that many Americans have so we were excited to come to New York. When we actually moved there and worked in the fashion industry, we were really disappointed by the way things were. So then we wanted to make our idea of what we wanted New York Fashion Week to be.


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――NYは特にファッションビジネスの方が強いイメージがありますからね。


Claire「本当にそうですね」


――ただそうしたフレッシュなアイデアもSNSが発展したことから伝わりやすくなったと思うんです。


Patric「ええ、VaqueraはSNSなしてはこんなに大きくならなかったと思います。お金がない状態で全てを自分達で手作りで始めたので最初は地下鉄でショーをしたりしてたけど、20年前ではありえないような注目を集めることができました。インスタグラムやオンラインマガジンの力を借りて、自分達の考えをいろんな人に伝えることができています」


Claire「国際的な広がりがすぐに見込めるという意味でもSNSは大きい存在。今東京にいること自体がインターネットなしでは考えられなかったことですから」


――その反面ネットが発達したことで流れがスピーディーすぎる部分もあるかなと思うんですが、クリエイションとSNS上などでの見せ方はどうバランスを取っていますか?


Patric「早く良いものを出さなきゃというプレッシャーは感じますが、それがインスピレーションになることもあります。常に新しいアイデアを思いつくんですよね。僕たちはすべての製品を自分達で縫っているので、一番のチャレンジは全てを期限内に作ることなんです。1年で10コレクションくらい発表するほどのアイデアはあるけどその裏のプロセスを考えるととても無理。今は特に他の国の工場に出して服を作ってもらっているところが多いので、それがどれだけ難しいプロセスかを知らない人が多い。でも僕たちは服作りにおける技とアイデアの両方を讃え、備えたいんです」


Bryn「一番のプレッシャーはファッション業界に残ることかな。私達の作品はNYにしてはクレージーなのでインスタグラムでは成功していますが、実際に売ることを考えると大変。作ることより生産と商品を渡す、つまりは販売の過程が難しいんです」



――すべて自分達で作っているとおっしゃっていましたが、みなさんのブランドでの役割はどうなっているんですか?


Patric「みんなちょっとずつ全部に触れています。僕はクレイジーなアイデアを出したり、クリエイティヴなものを考える担当で、ブリンはすごくちゃんとしていてみんなを正してくれる存在。クレアは2人のバランスを取ってくれる役。一人一人が服を作るに当たって、クリエイティヴと物事の整理や処理とのバランスを保つように共有することを大切にしています」


――へえ、みんなが裁縫するんですね。


Patric「うん、自分はまだ練習中ですけど。Youtubeを見ながら独学で習得したので(笑)。でも彼女達はとても上手だよ」


–Right, it seems like fashion is geared more towards business in New York.



Claire : Definitely, yes.



–Do you think social media has helped you get your ideas out and communicate them better?



Patric : Yeah I think Vaquera wouldn’t be here without social media. We started this with no money, just doing it ourselves and showing in the subway station, and that would never have gotten the same attention 20 years ago. Because of Instagram and online publications, we were able to get our voice out there.


Claire : And internationally too, I think that makes a huge difference. The fact that we’re here in Tokyo has so much to do with our reach on the internet.

–On the other hand, social media can be a blur – How do you balance your creations with the way you present things? Do you ever feel pressured to post something?



Patric: You do feel the pressure, but I think it’s inspiring. I think that we have a lot of new ideas all the time. I think the real challenge is actually making it in time just because we sew everything ourselves in the studio. But I think if we have the capacity to put out 10 collections a year, the ideas would be there but there’s a whole process behind it. People don’t know how hard it is to make clothes because most people outsource everything. So that’s what’s unique about our brand. We want to celebrate the as well as the idea.



Bryn : I think the pressure is more for us to exist within the fashion industry because I think our work is actually really good for Instagram and we make crazy work for New York. For having people buy it, Instagram is less of a struggle. The pressure to create is less of a struggle than the pressure to actually sell and be buyable.



–You mentioned that you create all of your works from the inception of the idea through the actual sewing, but what are your roles?

Patric: I think we all do a little bit of everything. I feel like I’m kind of the chaotic one that brings disorder and creativity in, and everyone balances each other out. Bryn is very organized, keeps everyone in line but is also very creative. And then Claire exists between us and helps balance out the creative side with the super organized side. But like I said before, we all have a hand in creating each garment, creatively as well as organizing.



–So everyone sews?



Patric: Yeah…I’m not that good though. I taught myself from Youtube so I’m still learning but they’re really good haha.


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――ファッションデザイナーを目指してNYに集まったということなんですけれども、14歳の頃はもうデザイナーになりたいと思っていましたか?



Patric 「3人ともそれぞれ違うと思います。僕はその頃メタルロックのバンドが好きだったので、ロックスターになると思ってた。でも考えてみれば今やってることもバンドに似てるよね? 3人とも自分の得意な分野をやっていて、みんなで一つで。そういう意味ではこんな感じのことをやってる想像はできていました。あとロックっぽいファッションが好きでしたね。爪を黒く塗ったり、そういうルックを真似しようとしていました」


Claire「私は14歳の頃にはもうファッションをやりたいと確信していました。夢見てましたね。もちろん他のものでもいいと思っていてけれど、やっぱりファッションはずっとやりたかった」


Bryn「私は特にファッションについては何も考えていませんでした。小さい頃から古着を見つけるのは好きだったけど、ファッションのことを一切気にしてなかった時期もあった。古生物学者になりたかった時もありました(笑)。



――そこからどのようにしてファッションに興味を持つようになったんですか?


Bryn「大学で考古学の授業を受けてみたけど、つまらなさそうで。手を動かして何かをするのが好きなので、じっとしている考古学は向いていませんでした」



――(笑)。化石も格好いいですよね。何歳ごろからファッションにちゃんと興味を持つようになりましたか?


Patric「14歳の頃は何者になるかわかっていなかったけど、ずっとファッションが好きでした。バンドをやっていたのもそういう人の格好をしたかったし、デヴィッド・ボウイみたいなヴィジュアルなアーティストが好きで。音楽自体よりもヴィジュアル部分に惹かれていたのかも。ファッションをちゃんとやろうと思ったのはNYに来た22歳の時。今は28歳です。結構目覚めが遅かったのですが、アート、ファッション、音楽などのマガジンで働いててファッションが好きだ気づいたんです」


Bryn「高校生の頃はシャイだったので洋服で自分を表現していたところがあって。そうやってどんどん洋服にはまっていった感じです」



ーーデザイナーになろうと決めてからどのように努力していったんでしょう。


Patric「自分に正直でいることが大事かな。他人が格好いいと言っても自分が好きじゃなければやらないほうが良い。自分をちゃんと表現していて、名前を広める努力をしていれば必ず反応がかえってくると思う。ファッション業界のトレンドに乗ったり、自分らしくないことをしようとすると失敗してしまう人が多いんだよね。服作りは難しいし、業界で起きていることとは違っても自分の作品に自信があればみんなついてきてくれるはず」


Claire「うん。本当の自分を精一杯表現すれば、みんなは反応してくれる。偽りのない自分でいることとても大切だと思いますね」



–Well your whole concept is to not have perfection.Anyways, we are doing an April issue on thoughts and feelings of when you were 14 years old. You all gathered in New York to pursue a dream of becoming fashion designers, but did you know you wanted to become a designer at 14?



Patric: I think it’s different for each one of us. When I was 14, I was in a lot of metal bands so I was thinking I was going to be like a rockstar, haha. But what we do, we’re like a band in a way – 3 people who each do their specialty. So in that way I could see it, but fashion was not in the picture yet. I was into the fashion of the rock n roll world though. I used to paint my nails black and have the look.

Claire:I definitely wanted to be in fashion when I was 14. I was dreaming of it for sure. I was always open to other things but I think I always dreamed of doing fashion.



Bryn : I don’t think I wanted to be in fashion at all at that point. When I was younger, I really liked finding used clothing at yard sales but then I went through a phase of not really caring about fashion. I think I wanted to be a paleontologist.



–What made you shift towards liking fashion?



Bryn : I took a class in college in archeology and it seemed boring. I love being hands-on, and that seemed like too much boring work.


――Fossils are actually very cool though.So for the two of you, how old were you when you realized you wanted to pursue fashion?

Patric: I didn’t know it when I was 14 but it was always about the fashion for me. Like I was in bands because I wanted to dress the part, I was obsessed with people like David Bowie – he is a very visual artist. I realized that that’s what I liked, even more than the music. Music still really inspires me but I think it’s easier for me to be creative making clothing and making the visual side of something. It was not until I moved to New York actually, that I decided I wanted to do fashion. I was probably 22 and I’m 28 now. So it was later. I worked for a magazine for fashion, art, music and everything and I just realized that I liked the fashion side.



Bryn : For me I was a very shy person in high school, so my way to express myself was clothing. And from there I got more and more into expressing myself through clothing.



–What sort of clothes did you wear then?



Bryn : 80s, thrift store clothes.



–There are many aspiring designers out there, but can you tell them how you worked hard to become the designer that you are today?



Patric: I think just be true to yourself. Don’t try to do something that you think will be cool that other people will like. As long as you’re expressing yourself and you keep trying to get your name out there, I think people will respond to it. It’s the people who try to cater to the fashion industry or cater to a certain type of person that isn’t like them that don’t end up succeeding. Because it is challenging to make clothes, maybe you’re different than what is happening in the industry, but as long as you feel proud of you I think people will respond to it.



Claire : I think anything that you do genuinely with your complete self, people will respond to. I think being genuine is really important.

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ーちなみになりたいというのと実際ビジネスになることは違いますが、ビジネスとしてやっていけるようになったなと思ったのはいつ頃くらいでしたか?



Patric「最初から自信はありました。初めは僕が自分のベッドルームでこれを全部やっていたんですけど、その頃から”やってやる”という気概でやっていて。ココ・シャネルとか、誰でもいいんですけどそういう人になるぞくらいに思わないと成功しないと思うんですよ。自分に自信を持つとそう考えられるようになるし、最初から自分たちに自信がありました。そうでなければこんなに人生を捧げてやっていないと思う。デザイナーになりたいと思っている人は、チームや友達を探すといいんじゃないかな。自分1人で頑張っている人が多いけど、3人でやっていることに僕はとても励まされています。スタイリストが友達だったり、そういう関係は自分を支えてくれるので、それだけで大分やる気が変わりますよ」


――黒澤明監督の映画にも出てくる「3本の矢は折れない」ですね。若い人は見せる場所にも関わらずアイデアでファッションができるとわかっただろうし、3人からすごく勇気をもらっていると思います。最後に今後のニュースなどあれば教えてください。


Patric「次のプロジェクトはNYのMoMA PS1で劇をやります。面白いと思うよ。オズの魔法使いのキャラクターを描いた劇なんだ。オズの魔法使いをテーマにしたわけではなく、劇を通してキャラクターやストーリーがどう服と繋がるかを見たかくてやりました」



Claire「商品を売ることばかりではなく、自分たちのファッションにストーリーがあってほしい。だからこうやってキャラクターを作って、ストーリーを描くんです。劇とデザインは似ていると思うんですよね」


――素敵なチャレンジですね。最後に個人的な質問なんですが、パトリックさんの一番好きなメタルバンドのロゴはなんですか?



Patric「うわあ! グラフィックデザインが大好きなので難しい質問だなあ。スクリーモやエモが好きだったので、その頃はMy Chemical Romanceとかかな。今は選ぶのが難しい。2000年代のグラフィックデザインっておもしろいですよね。Cradle of Fifthもすごく良いロゴで大好きです」


Claire「これ、すっごくいい質問だね(笑)」


–By the way, I think wanting to do something and actually successfully pursuing it as a career is a little different but from what point did you start to confirm that you are successfully running a business?



Claire : It’s definitely a constant struggle because you have the press and a lot of attention, and people will assume that when you have that you’re successful financially too. I think that we’ve reached a huge level of success in terms of people paying attention, but I think we’re still getting there. It’s kind of about to happen.

Patric: I think we had the confidence from the beginning. I used to do this alone in my bedroom, but even from the beginning I was like “I’m gonna do this”. I think that if you don’t believe that you’re going to be Coco Chanel, or whoever, you won’t make it. You have to have that confidence in yourself to get there, and I think each of us has that. We really believe in what we do, and we always have or else we wouldn’t be dedicating our lives to it.
To go back to the advice to those out there who want to be designers, I think definitely seek peers. I know that a lot of people work alone, but I think having the 3 of us is really encouraging. Having your stylist be your friend and making strong relationships gives you support, and it makes a really big difference and helps you stay up.

–Even the famous director, Akira Kurosawa, said that three arrows don’t bend. One could, but with three you will never bend.



Patric: This is an American saying, but they say “it takes a village” and that it takes a group of people to really do it.



――I think young people are encouraged by you three, and hearing that you can do fashion with an idea whether you have a place to show or not or whether it be at a subway station.


–Are there any upcoming news you would like to share with us?

Patric: Our next project is at MoMA PS1. In April we’re putting on a play, it’ll be cool. It explores the characters in the Wizard of Oz.



Claire : I think for us it’s not so much about the Wizard of Oz necessarily. We wanted to do a play and explore characters and the storyline in one and see how our clothes function within a new context.



Patric: And have fashion as storytelling, not just fashion in sales. So I think what we do is creating characters and a story. It’s not so different than a play.


–Lastly I want to ask a personal question – What is your favorite metal band logo?



Patric: OMG ! I love graphic design, so that’s a really hard one for me. I was really into screamo emo, maybe like My Chemical Romance from that era. Now it’s too hard to say. But I love graphic designs from the 2000s, it’s really funny. Cradle of Filth has a great logo too. I love them.

Claire : Nice Question!


text & edit Ryoko Kuwahara


Vaquera (ヴァケラ)
2013 年に立ち上がったNY拠点の注目ブランド。DIY 精神の感じられる依存の価値観にとらわれないところや、ドラマチックな ストーリー性をはあんつコレクションが魅力。現在は 3人体制で常に新鮮な驚きを与えてくれる、今後の動きに目が離せないブランド。
IG: @vaquera.nyc
vaquera.nyc

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